Jak a čím cestovat II.

Kategorie

Jak a čím cestovat II. 25. 2. 2019

Tento článek navazuje na přechozí článek, kde jsem vysvětlil nástrahy letiště. Nyní se pokusím vysvětlit úskalí nákupu letenky, odbavení a samotného letu.

Nákup letenky

Opět přidávám malou galerii obrázků. Velkou pozornost věnujte hned prvnímu, protože ukazuje tabulku předmětů, které jsou nebo nejsou a za jakých podmínek povolené vzít do letadla - může vám ušetřit řadu nepříjemností.

Dnes pravděpodobně nebude nikdo kupovat letenku "offline" tj. přímo na letišti. Proto se budu věnovat jen online nákupu. Pro nákup používám portál www.kiwi.com . Určitě existuje více podobných portálů pro vyhledávání letů a levných letenek, ale pro mě to byla láska na "první pohled" - portál mi vyhovuje svou jednoduchostí, uživatelskou přívětivostí a dobrou zákaznickou podporou - dokonce má českého zakladatele. K portálu je i mobilní aplikace pro Android. Na hlavní stránce stačí jednoduše zadat odkud - kam a kdy letíte, popř. kdy se budete vracet. Za pár okamžiků vám vyhledávač vrátí seznam odpovídajících letů. Pak jen stačí vybrat vhodný let a objednat ho. Platba se provede online kartou nebo přes PayPal. Za chvíli vám přijde potvrzení obejdnávky do mailu a pokud je vše v pořádku, za několik dní přijde mailem i letenka. Po přijetí objednávky je dobré alespoň dvakrát denně kontrolovat mail, protože se může stát, že budete požádáni o doplnění některých informací - např. čísla občanky nebo pasu. Když máte štěstí, můžete letět do Santiaga 1000 - 1 200 Kč, ale nejčastěji se ceny pohybují kolem 2 000 - 3 000 Kč. Zde je několik tipů pro nákup letenky:

  • Co největší předstih - čím delší předstih, tím je letenka levnější. Např. chcete letět v září, tak objednávejte letenku třeba v dubnu nebo květnu.
     
  • Doba odletu a délka letu - V nabídce se dají najít opravdu levné lety (třeba mezi 1000 - 2000 Kč). Dejte si však dobrý pozor, jaký let si vyberete! V seznamu jsou opravdu hodně levné lety, ale pak musíte třeba vícekrát přesedat nebo dlouho (tím myslím 8 i více hodin) čekat na další let, nebo je přílet v noci (třeba o půlnoci) nebo brzo ráno (třeba ve 3 hod.) - co potom v tuhle dobu v cizím městě? Osobně vybírám lety, které startují během dopoledne ( mezi 8. - 10. hod.) a přistávají během odpoledne (mezi 15. - 20. hod.) a čekací doba mezi lety je kolem 3 hod.
     
  • Last minute - u letenek neplatí. Čím kratší předstih (např. týden před odletem), tím je letenka dražší. Možná by šlo zajít až do extrému, kdy budte letenky kupovat pár hodin před odletem a tak dosáhnout nižší ceny, ale netestoval jsem to - raději cestuji více "na pohodu".
     
  • Super last minute - pro "hard core" cestovatele. Někde jsem četl, že je možné čekat na letišti u přepážky letecké společnosti a doufat, že se uvolní místo pár desítek minut před odletem. Je to velká sázka do loterie, protože letecké společnosti se logicky budou snažit o maximální vytížení letů. Proto někdy prodávají více letenek než je míst v letadle, protože počítají s tím, že se určité malé procento cestujících nedostaví. Tento způsob by měl asi smysl u delších letů a dražších letenek než u letenek za pár tisíc Kč.
     
  • Zpáteční letenka - pokud kupujete v dostatečném předstihu i zpáteční letenku, můžete se dostat na trochu nižší cenu, ale je na zvážení, zda to stojí za to. Já osobně preferuji koupi jednosměrné letenky a pak v klidu jít na camino a netrápit se tím, jestli se o pár dní prodlouží nebo ne. Celé camino jdu v klidu s vědomím, že pokud se někde zaseknu, tak se nemusím stresovat a zpáteční letenku kupuji pár dní před ukončením camina - v tom případě se cena letenky pohybuje kolem 4 000 - 5 000 Kč. Snadno se může stát, že si na cestě poraníte nohu a tím se sníží rychlost chůze a tím pádem budete potřebovat více času na dokončení camina. Nebo si budete potřebovat den odpočinout nebo se se vám prostě bude někde moc líbit a rozhodnete se o den zdržet. Pokud máte na camino vyčleněný určitý, předem pevně daný počet dní (např. dovolená), je lepší si koupit rovnou i zpáteční letenku.
     
  • Víkend vs. všední den - při výběru letenky zkoumejte, jestli je odlet během týdne nebo o víkendu. Už se mi stalo, že cena za letenku s odletem o víkendu byla klidně o 500 - 1 000 Kč dražší. Stačilo posunout odlet ze soboty na pondělí nebo úterý a hned byla letenka levnější :-) .
     
  • Příplatkové služby - většinou poletíte s nízkonákladovými společnostmi. Dávejte si velký pozor, na příplatkové služby. Nízkonákladovky mají sice levné letenky, ale za všechno další se připlácí. Pokud si dáváte pozor, tak platíte opravdu jen za letenku, ale nepočítejte s nějakým komfortem. Mě "základní varianta" bohatě stačila, protože jsem se potřeboval přepravit z bodu A do bodu B bez komfortních služeb jako je "přednostní odbavení" nebo "sedadlo u okna" apod.
     
  • Cestování s dětmi - nevím přesně, od jaké věkové hranice se za děti platí (asi od dvou let), ale za sedmileté dítě platíte už jako za dospělého, takže pokud chcete vzít na nějaké krátké camino svou ratolest (ano, na camino chodí i rodiče s dětmi), počítejte s cenou jako za dospěláka.
     
  • Zavazadla - většinou je v ceně letenky možnost vzít si jendno osobní a jedno příruční zavazadlo zdarma. Pokuste se svá zavazadla rozměrově i váhově přizpůsobit limitům pro zavazadla zdarma. Ušetříte tím hodně času a dost peněz. Každá letecká společnost má jiné podmínky pro zavazadla zdarma - např. počet, váhu rozměry. Proto je důležité pečlivě si tyto podmínky prostudovat (informace se objeví při nákupu letenky). Pokud podmínky nedodržíte, musíte k ručnímu odbavení = ztráta času a peněz (cca 500 - 1 000 Kč).

Odbavení

Při online nákupu letenky máte možnost odbavit zároveň i svá zavazadla. Rozhodně doporučujit této možnosti využít, protože online odbavení je zdarma. Pokud by jste chtěli odbavit zavazadla na místě, je to zpoplatněné cca 500 - 1000 Kč a musíte čekat. Dále pak uvádíte, kolik a jakých zavazadel s sebou berete. Zde se nabízejí dvě varianty, které jsem zběžně popsal ve článku "Vybavení na cestu I." v části, kde popisuji batoh. Takže máte dvě možnosti:

  • Vzít si zavazadlo na palubu letadla - u většiny leteckých společností si můžete vzít na palubu letadla dvě příruční zavazadla - také se nazývají příruční (cabin baggage - větší 55x20x40 cm, max. 10 kg) a osobní (personal baggage - menší 35x20x20 cm, max. 3 kg). Je důležité pečlivě pročíst podmínky konkrétní letecké společnosti. Některé mohou povolovat jen jedno zavazadlo nebo se může lišit váhový limit či rozměry. Je důležité opravdu dodržet rozměry i váhu !!! Neviděl jsem sice, že by příruční zavazadla vážili, ale na rozměry měli u nástupu do letadla speciální plechovou krabici stejně velkou jako předepsané rozměry a když se jim velikost batohu nezdála, tak ho do ní zkusili nacpat. Pokud to nešlo, byl to problém. Rozměry jsou důležité proto, že palubní přihrádky na zavazadla mají určitou velikost a batoh nebo kufr se do nich musí vejít - během letu nesmí být nikde volně položené zavazadla z bezpečnostních důvodů. Pokud se vám batoh nevejde to té krabice nebo do přihrádky, máte velký problém - v nejhorším případě budete muset k ručnímu odbavení = zdržení + ostuda + peníze za odbavení, možná zmeškání letu. Je dobré dát si pozor na zakázané předměty, které se nesmí brát do kabiny. Tabulka předmětů je na prvním obrázku v galerii na začátku tohoto článku. Podrobně popíši v odstavci o bezpečnostní kontrole. Výhodou této varianty je, že za přepravu batohu ušetříte cca 1000 - 2000 Kč na jedné cestě takže můžete ušetřit 2000 - 4000 Kč na obou cestách - a to už stojí za trochu námahy.
     
  • Přepravovat zavazadlo v nákladovém prostoru - klasický způsob. I zde však platí, že se musí dodržovat maximální  hmotnost - v roce 2017 to bylo 23 kg. I zde platí, že podmínky se mohou mírně lišit dle konkrétní letecké společnosti. Opravdu si dejte pozor na tu váhu - zavazadla při odbavení váží a na vlastní oči jsem viděl, jak jedna rodina měla kufry těžší než byl povolený limit a museli zlouhavě a pracně řešit co s nadbytečnými věcmi. Výhodou je, že si nemusíte příliš lámat hlavu se zakázanými předměty, kromě těch, které se nesmí brát do letadla vůbec - viz. tabulka v galerii, nevýhodou, že musíte za přepravu zavazadla platit.

Při prvním caminu v roce 2017 jsem měl velký a těžký batoh plný věcí, které bych eventuálně mohl potřebovat. Batoh jsem musel odbavit a zaplatit za přepravu. V letadle jsem si všiml, že zběhlejší cestovatelé už to měli vychytané - měli batohy, které se přesně vešly do zavazadlových přihrádek a tak nemuseli platit za velký batoh. Při dalším caminu v roce 2018 jsem už měl také menší batoh, který pasoval do přihrádky. Při druhém caminu jsem okusil kouzlo minimalismu. Pořídil jsem si menší batoh, vzal do něj minimum věcí a tím jsem se dostal asi na 7 kg, což byl oproti předchozímu roku, kdy měl můj batoh něco přes 15 kg, velký úspěch. Díky minimalismu jsem získal další benefity jako že jsem nemusel hledal výdejní pásy na zavazadla a čekat, kdy (a zda vůbec) batoh vyjede nebo že jsem prostě šel camino s lehkým batohem.

Nyní uvedu stručné porovnání výhod a nevýhod obou variant:

Zavazadlo na palubě Zavazadlo v nákl. prostoru
Pro Proti Pro Proti
Přeprava zdarma = úspora 2000 - 4000 Kč za obě cesty. Není možné vzít na palubu některé předměty. Možnost vzít si s sebou i předměty považované za nebezpečné (např. trekové hole) Cena - náklady se zvýší o cca 1000 - 2000 Kč za obě cesty
Nemusíte čekat na odbavení Omezené rozměry Nejsou omezeny rozměry Musíte čekat frontu na odbavení
Nemusíte čekat na výdej zavazadla po příletu Nižší váhový limit Vyšší váhový limit Musíte čekat na výdej zavazadla po příletu

 

Bezpečnostní kontrola

Před vstupem do odletového prostoru musíte projít bezpečnostní kontrolou. Nejprve přijdete k turniketu, který se po přiložení letenky na skener otevře - je lepší mít elektronickou letenku vytisknutou. Viděl jsem sice i cestujítí, kteří na skenery přikládali rovnou mobilní telefon a skenery naskenovaly kód letenky přímo z displaye, ale nespoléhal bych se na to - pokud by skenery nezvládly přečíst kód letenky přímo z displaye, budete mít problém, kde na letišti vytisknout letenku = minimálně časová prodleva, ne-li zmeškaný let.  Po projití turniketem přijdete k letištní kontrole. A teď to přijde:

  • Na speciální tác musíte vyskládat všechny cennosti a kovové předměty tj. peněženku, řetízky, prstýnky, hodinky, pásek (musíte si pak jednou rukou držet kalhoty :-)).
     
  • Musíte vyndat (opět na tác) všechnu elektroniku tj. notebooky, tablety, mobilní telefony atd.
     
  • Na tác musíte dát i svršky - tj. bundy, mikiny a jít opravdu jen v tričku nebo košili.
     
  • Speciální kategorie jsou tekutiny - pokud si s sebou chcete vzít nějaké tekutiny (např. šampon, čistidlo na brýle ve spreji, pití apod.), tak objem tekutiny nesmí být větší jak 100 ml, musí být v samostatné lahvičce a musí se vložit do uzavíratelného igelitového pytlíku a samostatně ukázat kontrole (pytlíky mají přímo u kontroly). Možná někoho napadne otázka proč právě 100 ml? Také mě napadla a tak jsem se trochu pídil - má to bezpečnostní důvod - 100 ml tekutiny nestačí k vyrobení takové bomby, která by svou explozí poškodila letadlo natolik, že by spadlo ... trochu děsivé, ale bohužel se už stalo, že někteří vyšinutí jedinci pronesli na palubu tekutiny, ze kterých pak vyrobili za letu bombu a pokusili se "sundat" letadlo.
     
  • Nebezpečené předměty - např. skládací kleště, lyžařské nebo trekové hole, pletací jehlice, nůžky, nářadí, nože apod. Je dobré před odletem zkontrolovat alespoň podle tabulky nebezpečných předmětů (první obrázek v galerii na začátku článku), jestli náhodou nevezete něco, co by mohlo vadit - pak by vám to zabavili. Jediná výjimka je u nožů - mohou se vzít jen nože zavírací (asi nesmí mít ani pojistku proti zavření - nejsem si však úplně jistý) s čepelí o maximální délce 6 cm (v roce 2018) - POZOR !!! Platí to jen při cestách po EU - jinde mohou platit jiná pravidla. Nůžky se mohou také brát, ale musí mít zakulacené špičky (jako mají dětské nůžky) a tuším že mají nějaké omezení na délku čepele.

Buďte si jistí tím, že letištní rentgeny vidí opravdu vše a navíc jsou už barevné. Při kontrole viděli i nůžky v lékárničce a musel jsem je ukázat. Viděli i kapesní nůž v lékárničce, který jsem musel také ukázat, aby mohli změřit délku čepele.

Takže když všechny věci vyložíte na tácy, necháte je vč. příručních zavazadel projet rentgenem. Sami projdete detekčním rámem. Někde je tím vše vyřízeno, jinde vás ještě prohmatají (nikoliv "ošahají" :-)). popř. zkontrolují příručním skenerem. Na jednom letišti se mi stalo, že jsem musel dát nohu s botou na rentgenovou podložku, aby se ověřilo, že v podrážkách nemám výbušninu - což se bohužel už také stalo, že zase jiný vyšinutý jedinec pronesl na palubu letadla bombu v podrážce od bot, protože využil toho, že rámové skenery začínají skenovat až několik cm nad zemí - je obdivuhodné, jak jsou šílenci a pachatelé zla někdy vynalézaví ... Jinde zase musíte sundat i boty, dát je na tác a nechat projet rentgenem. Takže pak procházíte kontrolou jen v košili, bosi a s padajícími kalhotami :-)

Když úspěšně projdete kontrolou, tak si na druhé straně jezdícího pásu postupně své věci vysbíráte a oblečete a zabalíte. Počítejte s tím, že kontroly mají celkem rychlé tempo, takže pro pomalejší lidi to může být lehce stresové. Vyřešil jsem to tak, že jsem si všechny věci vzal do náruče, šel kousek stranou a v klidu si vše oblékl a upravil. Jen jednou se nám stalo, že kvůli zpoždění letadla jsme málem nestihli navazující spoj, tak jsme museli běžet přes celé letiště s padajícími kalhotami a chumlem věcí v ruce. Odhaduji, že to bylo několik set metrů, ale v tomto stavu s batohem na zádech to vypadalo jako nekonečná dálka. Navíc jsme za běhu museli sledovat ty navigační cedulky, protože v tomto případě by ztráta směru znamenala jisté změškání letu.

Odletová hala

Po průchodu bezpečnostní kontrolou jste v letové hale. POZOR !!! jakmile projdete kontrolou, není cesta zpět. Musíte už čekat v odletové hale. Nebojte se, jsou tam obchody i WC, klima je příjemné :-). Musíte si najít podle čísla letu (je uvedeno na letence) odpovídající odletovou bránut tzv. gateway (gejtwej). Informace jsou vidět na zobrazovacích panelech, které jsou průběžně rozmístěné po celé hale. Pokud u vašeho čísla letu nebude gateway, nepropadejte panice, někdy se gateway zobrazí o něco později. 

Přímo u gatewaye je informace, kdy brána otvírá. Když otevře, vytvoří se u ní fronta cestujících čekající na nástup. U některých leteckých společností máte možnost zakoupit si přednostní nastoupení - pak jdete jako první a ti kdo ho nemají, musí čekat až nastoupí ti, kdo ho mají  :-). Opět ukážete letenku tentokráte s průkazem totožnosti (v EU stačí občanka) a jdete do letadla. Většinou jdete přímo takovým tunelem, co vypadá jako chobot přisátý na letadle, ale už se mi také stalo, že nás vezli po letištní ploše takovým malým autobusem.

Pak už jen nastoupíte do letadla, najdete si své sedadlo, dáte zavazadlo do přihrádky nad hlavou a pohodlně se usadíte. Když máte štěstí, sedíte u okénka. Pokud chcete sedět na nějakém konkrétním sedadle, musíte si při objednávání letenky tuto službu přikoupit. Pak si můžete koupit sedadlo třeba u okénka a kochat se výhledem z ptačí perspektivy ...

Start - let - přistání

Během letu je nutné držet se instrukcí personálu. Před odletem vám ještě letušky ukáží, kde jsou nouzové východy, jak se nasazuje záchranná vesta a dýchací přístroje a jak se zapíná a rozepíná bezpečnostní pás. Cesty k nouzovým východům jsou označeny pruhy na podlaze. Nouzových východů je povícero, většinou 4 - 6, takže v případě problémů, není důvod k panice. Zmíním jen dvě klíčová pravidla pro nouzové situace:

  • Záchranná vesta - musí se nafouknout až když vyskočíte z letadla - když to uděláte obráceně tj. nafouknete jí v letadle, tak se už také nemusíte dosta z letadla ven.
     
  • Kyslíková maska - pokud by došlo k dekompresi, MUSÍTE nasadit masku nejprve sobě (opravdu se nejedná o sobectví) a pak dětem nebo ostatním. Pokud to uděláte obráceně, můžete vlivem řídkého vzduchu ztratit vědomí a pak už opravdu nikomu nepomůžete (navíc se můžete udusit) ...

Během startu musíte být připoutáni bezpečnostním pásem a mít elektronická zařízení buď vypnutá nebo přepnutá do režimu letadlo. Kdo tento režim nemá, musí mít zařízení po celou dobu letu vypnuté.

Po vystoupání na letovou hladinu vám kapitán oznámí, že je možné se odpoutat. Pak můžete chodit v uličce, ale pokud nepotřebujete na WC, je zbytečné někde "courat". Záchody jsou v letadle většinou dvoje a nerozlišují se na pány a dámy. Prostě kdo dřív příjde, ten dřív mele.

Pak už let probíhá hladce. Jen je třeba počítat s tím, že v letadle je trochu více hluku, takže špatně slyšíte zvuk, když si pouštíte film na tabletu nebo chcete poslouchat nějaké audio. Občas se může stát, že letadlo vlétne do turbulencí nebo "vzduchové propasti". Při turbulencích se letadlo trochu "kvrdlá" a třese a při vzduchové propasti se může propadnou o pár metrů níže, což vyvolá pocit jako když se zhoupnete na houpačce. Není to důvod k panice. Panikařit můžete začít až tehdy, když vidíte z motoru šlehat plameny nebo letadlo začne střemhlav padat k zemi popř. se převrátí vzhůru nohama nebo trefíte nějakého ptáka, který vyrazí okénko a přetlak se vás bude snažit vyrazit ven z letadla - nemusíte se bát, že se zabijete pádem z několika kilometrové výšky - pokud vás to vycucne za letu z letadla, tak stejně za chvíli umřete, protože je tam řídký vzduch a hrozná zima (-30 - 40 stupňů), takže na zem dopadnete nejspíš už mrtví :-)) to byla jen trocha černého humoru - opravdu není důvod se bát - říká se, že letecká doprava je mnohem bezpečnější (alespoň podle statistik) než pozemní (při leteckých nehodách zemře méně lidí, než při pozemních).

Přistání probíhá většinou hladce, někdy se při bočním větru může letadlo trochu "kvrdlat", ale dokud "neštrejchá" křídlem nebo "čumákem" o zem, tak není důvod k panice.

Po přistání buď jdete rovnou k východu letiště (pokud jste si batoh vzali do kabiny) nebo musíte najít dopravníkové pásy a čekat až vám na nich vyjede váš batoh (a doufat, že ho někde po cestě neztratili). Dopravníky jsou většinou číslované a jsou u nich informační panely, kde se podle čísla letu ukazuje, na kterém pásu vyjedou odpovídající zavazadla.

Pak už jen "Buen camino"!

Komentáře

Nový komentář

Následující pole jsou skryta bežnému zobrazení a jejich vyplnění bude mít za následek zařazení Vašeho příspěvku mezi Spamy.